Hoppa till huvudinnehållet
Lindab Logo

Lindab

Choose languge
Logga in

Byggförenklaren

Kunskap och råd för bygg och ventilation

Ett år i pandemins tecken

Av Daniel Tingvall, 12 mar 2021

Joakim blogg2

Att leda ett stort företag med många anställda är fullt med utmaningar ett vanligt år. Hur är det då att ha det yttersta ansvaret för flera hundra anställda under en pandemi? För att gräva djupare i det har vi tagit ett snack med Lindabs Regionchef i norra Europa, Joakim Lönnberg som berättar om en minst sagt annorlunda period.

En företagsledare har alltid en plan b och plan c i bakfickan. Men att en pandemi skulle vända upp och ner på tillvaron hade nog ingen räknat med.
- Självklart finns det med i planeringen att oförutsedda händelser kan ändra spelplanen. 2008 blev inte heller som tänkt när en finanskris var ett faktum. Men att det skulle komma en hemskt pandemi som tar människors liv var jag inte beredd på. Det blir en dimension till när människors liv är i fara.

Att Joakim har en bakgrund som pilot var en fördel i den här typen av situation.
- Jag tror det sitter i ryggraden sedan jag flög att om det händer något så är den första prioriteten att få ner alla människor säkert till marken. Det har inte varit någon skillnad nu, det viktiga har varit att vi ska jobba i en trygg och smittsäker miljö. När det är på plats fokuserar vi på hur vår verksamhet ska bedrivas så bra som möjligt.

När pandemin bröt ut i Sverige och det kom ny information och direktiv varje dag prioriterade Joakim att arbeta på ett tydligt sätt.
- När osäkerheten är stor har många människor åsikter och tankar, därför var det viktigt att vi stakade ut ett tydligt spår. Vi i Sverige hade även nära kontakt med våra grannländer i Norge och Finland och kunde utbyta erfarenheter. Jag vill även rikta beröm till koncernledningen som var väldigt tydliga och bra med att skicka ut intern information.

Det senaste året har varit lärorikt för Lindab på flera plan.
- Dels så har vi många rutiner som vi kan ta fram om det kommer en liknande situation i framtiden. Det gör att vi kan agera snabbt för att säkerställa våra medarbetares och kunders hälsa. Vi har även varit tvungna att använda digitala verktyg i större utsträckning än tidigare, vilket har lett till positiva attitydförändringar. Vi har också lärt oss mycket om vilken typ av kommunikation som lämpar sig bäst internt och externt under krissituationer.

Joakim vill avsluta intervjun med en hälsning till Lindabs anställda, kunder och samarbetspartners.
- Stort tack för ditt hårda arbete och förståelse den här annorlunda perioden.

 

Vad har du för erfarenhet från den verksamhet där du är aktiv under det senaste året? Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter i kommentarsfältet.

 

 

Ämnen: Lindab

Daniel Tingvall

Daniel jobbar på vår marknadsavdelning. Han är en hejare på padel och har en stor kärlek till fotbollslaget Halmstad BK.

daniel.tingvall@lindab.com

Hitta mig på:

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Prenumerera på bloggen

Om Byggförenklaren

Vi tillhandahåller denna blogg för att delge dig av vår kunskap och ger råd från 60 år i bygg- och ventilationsbranschen.