Hoppa till huvudinnehållet
Lindab Logo

Lindab

Choose languge
Logga in

Byggförenklaren

Kunskap och råd för bygg och ventilation

”Spåra din leverans” ger full koll på leveransförlopp och klimatavtryck

Av Henrik Bengtsson, 28 maj 2024

Spåra din leverans Lindab

Som att följa ett paket från webbshop till ytterdörr – så enkelt är det numera att spåra leveranser av sandwichpaneler och högprofiler. Tre logistikansvariga på stålbyggnadsföretaget J3M är överens om att tjänsten ”Spåra din leverans” förenklar deras arbete.

Vill du veta mer om hur Lindabs tjänst kan hjälpa dig i ditt nästa projekt?
Ta kontakt med oss redan idag via formuläret.



Logistikansvarige Anders Lund blickar ut över byggarbetsplatsen i ett industriområde i Alingsås. Här är J3M involverade i bygget av en cylinderformad testanläggning för högspänningsprodukter, som ska stå klar 2025. 

– Utmaningen på det här projektet är att det finns väldigt lite yta, vilket gör det extra viktigt att leveranserna klaffar. Tidigare har vi kunnat få ut information om vilka bilar som kommer under dagen, men tack vare ”Spåra din leverans” har vi koll på Lindabs leveranser ner på minuten. Det här är Lindab ensamma om att erbjuda, säger Anders Lund. 

Anders Lund bildAnders Lund, Logistikansvarig J3M

Paul Bond, logistikansvarig för utbyggnaden av företaget Roxtecs lager- och produktionslokaler i Karlskrona, håller med Anders Lund om att tjänsten gör det lättare att överblicka inkommande material. 

– Jag har för vana att ringa upp alla leverantörer på fredagar för att få koll på ungefär när under den kommande veckan som vi kan vänta oss olika leveranser. Med ”Spåra din leverans” blir det på en annan nivå. Konceptet gör det bättre för alla inblandade parter, säger Paul Bond.

Användarvänlig applikation
Precis som namnet antyder är syftet med tjänsten ”Spåra din leverans” att ge kunder som J3M möjligheten att följa produkter från Lindabs fabrik hela vägen fram till byggarbetsplatsen. Genom en webbplattform kan Anders Lund och Paul Bond se vilka produkter som finns med på bilarna och beräknad leveranstid. När det är 30 respektive 10 mil kvar skickas avisering via mail och sms.

Paul bild-1Paul Bond, Logistikansvarig J3M

– Vi har fått vara med och ta fram den här applikationen från start, vilket har gjort den väldigt användarvänlig. Alla mina kollegor kan använda tjänsten, även de som inte är så tekniska, säger Anders Lund.

Johannes Sjöberg är montageansvarig för projektet Bilrutan 5 i Landskrona, där J3M är involverade i byggnationen av en 9 600 kvadratmeter stor logistiklokal. Han uppskattar att tjänsten tagits fram utifrån verkliga behov och önskemål. När han efterfrågade att kollinummer skulle synas i en viss vy tog det bara en timme innan funktionen var på plats.

Optimera materialflödet
Johannes Sjöberg är också nöjd över möjligheten att med bättre framförhållning kunna förbereda ytor för avställning. De skrymmande leveranserna av sandwichpaneler till projektet i Landskrona gör det utmanande att hitta lämpliga förvaringsplatser på uppstuds. 

– Väggar är ömtåliga, så vi vill inte behöva flytta på dem mer än en gång. Då är det väldigt bra att redan dagen innan kunna se exakt vilka väggar som kommer, så att vi kan planera för hur vi ska ställa av panelerna när leveransen är här. Det är också till stor hjälp att man i systemet kan se en BIM-modell av bygget och exakt var en specifik vägg ska monteras, då kan vi styra avlastningen dit, säger Johannes Sjöberg.

Johannes LindabJohannes Sjöberg, Montageansvarig J3M

Paul Bond är också inne på att ”Spåra din leverans” gör det möjligt att optimera materialflödet på byggarbetsplatsen:

– Nu kan vi förbereda vår lossningskran i förväg, så att den står på rätt plats på byggarbetsplatsen inför varje leverans, säger han.

Tydlig information om klimatavtryck
Förutom helt nya möjligheter att planera arbetet och flödet på byggarbetsplatsen, ger ”Spåra din leverans” full koll på transporternas klimatpåverkan. 

– Lindab kör väldigt mycket med tåg, vilket är riktigt bra. Till mitt projekt går allting på tåg från Luleå till Falköping, sedan är det bara en timme med lastbil ut till byggarbetsplatsen. Fler och fler uppdragsgivare ställer krav och vill ha en uppföljning kring utsläppen. ”Spåra din leverans” gör det enkelt för oss att dela siffrorna eftersom vi får en rapport där transporternas klimatpåverkan presenteras, säger Anders Lund. 

Rapporten möjliggör för J3M att leverera mer kompletta och korrekta klimatdeklarationer till projektägarna. Johan Åkesson, strategisk chef/HSEQ på J3M, berättar:
 
– Transportdelen i leverantörernas EDP:er (Environmental Product Declaration) som de tar fram åt oss blir lätt schablonmässiga. Det innebär i nästa steg att vår klimatdeklaration, som ska visa klimatpåverkan för J3M:s del av byggprojektet, inte blir helt korrekt, säger han och fortsätter:
 
–  Det Lindab gör med ”Spåra din leverans” är att ta fram väldigt exakta kalkyler och en precis beskrivning av en produkts väg till byggarbetsplatsen. Underlaget gör att vi kan skapa skarpare klimatdeklarationer. Vi jobbar med fördel tätt med den här typen av leverantörer, som har höga ambitioner och vill ligga i framkant. Vi kan hjälpa varandra framåt. 

rapport dator-1


Så fungerar Lindabs tjänst ”Spåra din leverans”

Tjänsten gör det möjligt att följa Lindab-leveranser via ett mobilanpassat leveranssystem. Med hjälp av ”Spåra din leverans” går det bland annat att se exakt vilka produkter som ingår i leveransen och var i BIM-modellen dessa finns. Varje leverans klarmarkeras via ett ankomstformulär där feedback och eventuella skador fångas upp. Mottagaren får också en rapport om transporternas klimatpåverkan som kan delas med projektägaren.

 

Ämnen: Byggprodukter, Lindab, Framtidens byggande, miljö, Hållbarhet, Klimatpåverkan

Henrik Bengtsson

Ansvarig Digital Affärsutveckling, Lindab Profil, Byggpartner.

henrik.bengtsson@lindab.com

Hitta mig på:

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Prenumerera på bloggen

Om Byggförenklaren

Vi tillhandahåller denna blogg för att delge dig av vår kunskap och ger råd från 60 år i bygg- och ventilationsbranschen.