Hoppa till huvudinnehållet
Lindab Logo

Lindab

Choose languge
Logga in

Byggförenklaren

Kunskap och råd för bygg och ventilation

Guide: Så bygger man en hall

Av Mikael Hugosson, 27 apr 2016

Nyttogront-1.png

Att hjälpa personer och organisationer att utveckla sin verksamhet är det roligaste med mitt jobb. Jag har arbetat med att leverera hallar i många år och vet att behovet är brett. Oavsett om man är en lantbrukare som behöver en maskinhall för sina traktorer, ett globalt företag som behöver ett centrallager, en idrottsförening som behöver en träningsanläggning eller en ridhall – är en hallbyggnation viktigt för att verksamheten ska kunna ta nästa steg.

Hur bygger man då en hall? Hur går man tillväga?

För att underlätta för dig som funderar på att bygga en hall har jag gjort en punktlista med fem viktiga delar i processen. 

1. Ta reda på ditt behov och kontakta leverantör

Det första du ska göra är att ta reda på hur ditt behov ser ut. Vad ska hallen användas till? Hur stor ska hallen vara? Är det en tillbyggnad eller separat hall? Var kan hallen placeras? Vad får hallen kosta? Gå igenom så många frågeställningar du kan komma på. Utifrån dina behov och önskemål tar sedan leverantören fram en byggnad som passar ditt ändamål. 

2. Offert och beställning

Efter att leverantören har gått igenom era önskemål eller ritningar tar de fram en offert för din hallbyggnation. När ni är överens om villkoren skrivs ett köpekontrakt. 

3. Projektering och ritningar

Om du väljer att jobba med mig på Lindab så kommer en tekniker att rita upp din hall och specificera allt material som behövs till din byggnad. De tar sedan fram ritningar som krävs för montage av hallen. Du får även placeringsritningar för ingjutningsgods, stomritning, montageritning för tak- och vägg samt detaljer. Sen kan du även be om plan- och fasadritningar.

4. Grundläggning

Om du själv utför grunden för hallen så skickar Lindab det ingjutningsgods som behövs för montage av stommen. Du får också en placeringsplan för ingjutningsgodset. Väljer du plintgrund, levereras den enligt överenskommen tidplan. Kom ihåg att innan den levereras måste marken där hallen ska stå, samt 8-10 meter utanför, vara förberedd. Plintar och kantbalkar monteras och hela grunden justeras in så att den passar exakt till stommen.

5. Leverans av material

Om du väljer att få din hall levererad av Lindab ingår stomresning i priset. Innan stomleveransen kommer en del material, som bland annat takåsar och skruv som behövs vid stomresningen. Även plåt/trävirke, takavvattning, dörrar, portar levereras. Varje leverans aviseras i god tid till dig så att du kan planera din tid.

Förhoppningsvis har du fått en tydligare bild av hur arbetsprocessen ser ut. För att göra det enkelt för dig kan du även ladda en mer utförlig guide för hur processen ser ut för att få en Lindabhall.

Ladda ner guiden för Lindabhallen

Lycka till med ditt hallprojekt!

 

Ämnen: Byggprodukter, Hallar

Mikael Hugosson

Mikael är en hejare på hallar! Han har lång erfarenhet inom området och kan allt om plintar, grunder och stommar.

mikael.hugosson@lindab.com

Hitta mig på:

Sök i bloggen

Senaste inlägg

Prenumerera på bloggen

Om Lindabs blogg

Vår blogg siktar på att ge dig en blick in i vårt företag. Vi skulle vilja dela med oss av vår kunskap från över 50 år i bygg- och ventilationsbranschen.